Өнгөрсөн хоёр хоногт “Үнэт цаасны төлбөр тооцооны системийн эрсдлийн удирдлага, олон улсын санхүүгийн зах зээл дэх кастодианы үйл ажиллагаа” сэдэвт олон улсын бага хурал зохион байгууллаа. Манай улсад анх удаа зохион байгуулж буй хэлэлцүүлэгт үнэт цаасны зах зээл өндөр хөгжсөн орны төлөөллүүд хүрэлцэн иржээ. Тэднээс туршлага судалж, үйл ажиллагааны онцлогоос Монголд тохирсон үнэт цаасны төлбөр тооцооны систем боловсруулах нь хуралдагчдын гол зорилго аж. Бага хурлын зорилго болон бусад асуудлаар Монголын Хөрөнгийн биржийн дэд захирал Г.Саруулаас зарим зүйлийг тодрууллаа.
-Үнэт цаасны төлбөр тооцоо, кастодиан банк зэрэг асуудлаар олон улсын хурал болж байна. Энэхүү хэлэлцүүлгээс ямар үр дүн хүлээж байгаа бол?
-Хөрөнгө оруулалтын сангийн тухай хуулийн төслийг УИХ-аар хэлэлцүүлж байна. Түүнчлэн ирэх оны нэгдүгээр сарын 1-нээс Үнэт цаасны зах зээлийн тухай хууль хүчин төгөлдөр болж, хэрэгжээд эхэлнэ. Энэ хуульд цөөнгүй шинэ нэр томъёо нэмэгдэж орсны нэг нь кастодиан банк буюу давхар бүртгэлийн үйлчилгээ үзүүлдэг тогтолцоо юм. Хэдийгээр энгийн сонсогдож байгаа боловч дэд бүтцийг нь Монгол Улсад оруулж ирэхийн өмнө нэлээд олон зүйлд маш нарийн нухацтай ажлууд хийх хэрэгтэй. Өөрөөр хэлбэл, уг үйлчилгээг эхлэхдээ нэг л зүйлийг буруу хийвэл уг систем бүхэлдээ буруу ажиллах аюултай. Манай улсын үнэт цаасны төлбөр, тооцоо урьдчилан байрших биш “Т+3” зарчмаар ажилладаг болсон. Өнөөдөр арилжаа хийлээ гэхэд төлбөр тооцоог нь гурав хоногийн дараа хийх боломжтой болсон гэсэн үг. Бид өнгөрсөн оны долдугаар сарын 1-нээс “Т+3” систем рүү шилжсэн гэж байгаа ч эрх зүйн орчин нь бүрдээгүйн улмаас яг бүрэн утгаараа хэрэгжиж чадаагүй гэхэд болно. Харин одоо бид кастодиан банк, хууль эрх зүйн хүрээнд барьцаа хөрөнгийг хэрхэн байршуулах тухай зохицуулалтыг зөв нэвтрүүлснээр энэ систем маань яг зөв, хэм хэмжээндээ ажиллана. Мөн үнэт цаасны данс нээх асуудлыг брокерийн төвшинд шийдээд явж болох зохицуулалтыг шинэ хуульд оруулж өгсөн байгаа. Энэ мэтээр шинээр нэмсэн олон нарийн зохицуулалт нь нэгдсэн нэг хэлбэрт орсноор үнэт цаасны зах зээлийн төлбөр тооцоо зөв зарчмаар ажиллах боломж нээгдэнэ гэсэн үг юм.
-Шинэ системийн гол давуу тал нь төлбөр тооцоог хүндрэлгүй үргэлжлүүлэх явдал гэж ойлголоо. Тэгвэл хамгийн эхэнд мэдрэгдэх үр дүн, эерэг нөлөөг та хэрхэн харж байна вэ?
-Үнэт цаасны зах зээлийн төлбөр тооцоо зөв явагдснаар энэ салбарт олон улсын мөнгөн урсгалыг татах боломж нээгдэнэ гэсэн үг. “Т+3” зарчим руу шилжиж байгаа гол зорилго маань өөр улсын санг Монголдоо татах гэсэн л оролдлого шүү дээ. Түүнээс биш үнэт цаасны зах зээлийг зөвхөн дотооддоо байлгая гэвэл өмнөх системээрээ явахад хангалттай байсан. Ер нь, гадаадын зах зээл дэх сангуудын 99 хувь нь “Т+2” юм уу “Т+3” гэсэн зарчмаар үнэт цаасны төлбөр тооцоогоо хийдэг. Тэгэхгүй бол багагүй цаг хугацаа алдах болдог. Жишээ нь, хөрөнгө оруулагчдын мөнгө нь 12 цагийн зайтай байршдаг кастодиан банкаар дамжсан хэрнээ арилжааны хэсэгтээ давхар баталгаа шаарддаг юм. Дээрээс нь баталгаажуулах процесс нь мөн тодорхой цаг хугацаатай учраас энэ болгоныг амжуулахын тулд дээрх зарчмуудаас сонгодог юм.
-Одоогоор манай улс “Т+3” системийг сонгочихоод байгаа. Үнэт цаасны зах зээлийн төлбөр тооцоог явуулахад хэр оновчтой сонголт вэ?
-Манай улсад хамгийн тохиромжтой, хугацаа нь их юм гэдэг утгаар “Т+3”-ыг сонгоод байна. Аяндаа Монголын банкууд үйл ажиллагааг ойлгоод, хэрэгжүүлээд эхэлвэл хугацааг нь хоёр хоног хүргэх буюу “Т+2” болгож бууруулж болох юм гэж үзсэн. Гэхдээ нэг зүйлийг бид маш сайн анхаарч ойлгох хэрэгтэй. Маш олон жилийн түүхтэй, Европын банкны систем хэчнээн сайн билээ. Гэтэл дөнгөж одоо л “Т+3” системээ сайжруулж, “Т+2” руу шилжих гэж байна. Тиймээс бид “Т+3”-ыг сонгоход буруудах зүйлгүй. Хамгийн гол нь маш том тогтолцоог зохицуулдаг учраас хөрөнгийн зах зээл дөнгөж хөгжиж буй манай орны хувьд эхнээс нь зөв эхэлбэл цаашдаа том амжилтад хүрэх боломжтой. Хамгийн чухал нь үнэт цаасны зах зээл өндөр хөгжсөн Япон, Солонгос, Хонконг, Англи орны туршлагыг судалж аль нь манайд тохирох вэ гэдгийг зөв сонгох хэрэгтэй. Мэдээж хоёр, гурван хүний шийддэг асуудал биш учраас өнөөдрийн бага хурлыг зохион байгуулсан, үүнээс зөвлөмж боловсруулан гаргаснаар шийдвэр гаргах нөхцөл бүрдэх байх.
-“Т+3” зарчим жинхэнэ утгаараа хэрэгжиж эхлэх үед төлбөр тооцооны эрсдэлийг хэрхэн зохицуулах вэ?
-Түрүүн хэлсэнчлэн Монгол Улсад “Т+3” зарчим бүрэн нэвтэрч амжаагүй байна. Тиймээс хуучин зарчмаараа явж байгаа энэ үед дундын эрсдлийг хаах механизм мөн л боловсронгуй болж амжаагүй байна. Тодруулбал, яг өнөөгийн байдлаар бүх эрсдлийг хаах үүрэг нь брокер дээр оччихоод байгаа. Тиймээс бид дундын кастодиан банк, “Си Си Пи” гэх мэтчилэн шинэ байгуулал оруулж ирснээр брокерийн төвшинд төвлөрсөн эрсдэлийг зайлуулах боломж бүрдүүлэх юм. Өөрөөр хэлбэл, брокер дээр эрсдэл байхаар үнэт цаасны зах зээл жижигхэн хэвээрээ байгаа юм. Тиймээс зах зээлээ илүү том болгохын тулд дундын эрсдэлийн тогтолцоог нэвтрүүлэх шаардлагатай.
-Хэрэгжихээр хүлээгдэж буй Үнэт цаасны зах зээлийн тухай хууль өөрчлөх, шинэчлэх зүйлээ хэр хангалттай хамарсан бол?
-Үнэт цаасны зах зээлийн тухай хуулийг боловсруулах ажлын хэсэгт ажилласны хувьд аль болох оруулах ёстой зүйлээ багтаасан гэж үзэж байгаа. Мэдээж хуулиар бус журмаар зохицуулах зүйлүүд бий. Тиймээс хуульд хэт нарийн зохицуулалт оруулаагүй. Яагаад гэвэл үнэт цаасны зах зээл өндөр хөгжсөн гурван ч орны эрх зүйн загварыг үзэхэд хоорондоо зөрүүтэй гарч байна. Тэгэхээр илүү нарийн зохицуулалтаа журмандаа тусгачихъя, хуулиа аль болох ерөнхий агуулгаар боловсруулах нь зөв юм гэж үзсэн.
-Эдийн засаг хүнд байдалд орсон өнөө үед Монголын хөрөнгийн биржид оролцогчдын тоо хэрхэн өөрчлөгдөж байна вэ?
-Эдийн засагт мөнгө шууд ба шууд бус гэсэн хоёр замаар орж ирдэг. Шууд гэдэг нь хөрөнгө оруулагч тухайн төсөл рүү мөнгөө хийнэ гэсэн үг. Шууд бус гэхээр хөрөнгө оруулалтын сангаар дамжуулж мөнгөө оруулдаг аргачлал. Гэтэл манай улсад шууд бус хөрөнгө оруулалт одоогийн байдлаар бүрэн хөгжөөгүй. Шалтгаан нь өнөөх эрх зүйн орчин, бүхэл тогтолцооны дутагдал, гажуудал. Хөрөнгө оруулалтын сан гэдэг зүйл байхгүй учраас ам.долларын дутагдал үүсч, ханш чангарах, гадаад валютын урсгал зогсож байгаа гэж үзэж болно. Үүнийг зохицуулах заалттай Хөрөнгө оруулалтын тухай хуулийг дөнгөж одоо л УИХ-д оруулж, хэлэлцэж байна.
-Үнэт цаасны зах зээлийн тухай хууль 2014 онд хэрэгжиж эхэлнэ. Бэлтгэл ажил хэр ахицтай байгаа бол?
-Бид богино хугацаанд хуулийн бэлтгэл ажил хангах үүрэг авсан. Ерөнхийдөө хуулиа дагаж 22 журам боловсруулах шаардлагатай. Үнэт цаасны зах зээлийн тухай хуулийн журмуудаа хийгээд явж байна. Түүнд өнөөдөр болж буй олон улсын бага хурал ч ач холбогдолтой. Нийт журам боловсруулах ажил маань 90 хувьтай яваа.
-Шинэ хууль батлагдсанаар компаниуд хөрөнгийн биржид шинээр хувьцаа гаргах үйл явц хэр эрчимжих төсөөлөлтэй байна вэ?
-Хөрөнгийн биржийн бүртгэлийн журам гэсэн зохицуулалт бий. Өмнөх хуульд ямар компани Монголын Хөрөнгийн биржид хувьцаа гаргах эрхтэй, шалгуур хангаж байгаа эсэхийг харгалздаг байсан. Үүнийг бид хэтэрхий хатуу тусгажээ гэж үзэж байгаа юм. Тиймээс шинээр батлагдах хуулийн төсөлд энэ асуудлыг өөрчилж, уян хатан болгож өгсөн. Ингэснээр бүртгэлийн үйл ажиллагаа илүү нээлттэй болж байгаа гэхэд болно.
-Үндэсний статистикийн хорооноос өнгөрсөн наймдугаар сарын байдлаар үнэт цаасны зах зээлд оролцогчид, бэлэн арилжаалагдсан үнэт цаасны хэмжээ 70-80 хувиар буурсан гэсэн тооцоо гаргасан. Ингэж муудахад хүргэсэн шалтгаан нь юу вэ?
-Үндэсний Статистикийн хорооноос гаргадаг мэдээллийг миний хувьд бодитой тоо гэж бодож байгаа. Гэхдээ бид эдийн засгийг муу гэж ярихаасаа илүү яаж сайжруулах вэ гэдгээ ярих хэрэгтэй болов уу. Сайжруулах арга зам нь хөрөнгө оруулалтын салбарыг тогтвортой болгох явдал.